Година спілкування "Врятуй зимою пташину"
Мета.
- Націлити учнів на необхідність допомоги птахам взимку.
- Заохотити до виготовлення і вивішування годівниць, підкормки і спостереження.
- Сприяти
розвитку таких моральних якостей як інтерес і любов до живої природи,
співчуття кожній пташині, кожній тваринці взимку.
- Виховувати творчі здібності, відповідальність за доручену справу, колективізм, ініціативність.
Обладнання.
Годівнички різного виду, виготовлені учнями з допомогою батьків; зимові пейзажі, ілюстрації зимуючих птахів, маски пташок.
Хід заняття
І. Організаційний момент ІІ. Вступна бесіда. Учитель.
Відгадайте загадку: Сніг на полях, лід на річках, віхола гуляє. Коли це буває?
(Взимку).
- За якими прикметами ми з вами впізнаємо зиму? -
Правильно, дні стали короткі, а ночі довгі; земля вкрилася білим
снігом; пташки відлетіли і не чути їхнього співу. А як ви думаєте, чому
вони не співають, не радіють?
Учень.
Гуляють білі сніговиці, Тріщить мороз, гудуть вітри, Сидять зажурені синиці, І повзики, і снігурі. Зима. Зима. Не те, що влітку. Біліє далич снігова. І на малесеньку чечітку Колючий острах навіва. Дзьобатий дятел діловито У стовбур стука, не дріма. Але тепер йому не літо – Кругом зима, кругом зима! А сніг летить, а вітер злиться І навіть щиглик на біду, Хоч звичка в нього – бадьориться Сидить зажурений в саду.
ІІІ. Оголошення теми і мети спілкування.
-
Так, пташкам взимку холодно і голодно і немає у них часу для співу, бо ж
потрібно шукати їжу і затишну місцинку, щоб хоч трішечки зігрітись і
сховатись від морозу. Отже, сьогодні я хочу з вами поспілкуватись на
тему: чи можемо ми допомогти нашим меншим друзям – птахам.
ІV. Основна частина. 1. Актуалізація знань про зимуючих пташок. - Отже, кому взимку живеться найважче? (Птахам). - Чому? (Їм не вистачає корму). - Чому ми пташок називаємо меншими друзями? 2. Повідомлення вчителя, або завчасно підготовленого учня цікавої інформації про користь пташок. Правильно.
Птахів здавна називають санітарами лісів, полів. А чи знаєте ви, що
маленька синичка — з'їдає за день комах стільки, скільки важить сама.
Підраховано, що пара синиць оберігає плодовий сад на сорок дерев. Шпак —
тільки за сніданок поїдає 50—60 комах. Ластівка — за літо з'їдає до
мільйона комах. Але ж як сказати пташкам, щоб вони прилетіли жити до
вашого саду? Адже не вийдеш на дорогу і не кричатимеш: "Гей! Мухоловки,
сороки, горобці, синички, летіть до мене!" Це можна зробити простіше. А
як саме, подумайте і скажіть ви мені. Мені дуже цікаво почути ваші
думки. (Відповіді учнів). Молодці, потрібно ще восени вивішувати годівнички і прикормлювати пташок. Тоді вони і взимку будуть прилітати у ваш садок. Подумайте, а годівнички потрібно вивішувати тільки для того, щоб врятувати сад? (Відповіді учнів). Вірно,
годівнички потрібні для того, щоб рятувати самих птахів. Зима для
будь-яких тварин – це велике випробовування. По-різному пристосувалися
вони до зменшення, а то й до майже повного зникнення кормів. Одні
впадають у сплячку, другі – відлітають у теплі та багаті на корм райони,
треті – залишаються зимувати, сподіваючись знайти корм, що залишився з
літа. Тож саме тепер тварини, зокрема і птахи, потребують нашої
допомоги. І найкращим подарунком для них стане годівничка. Підгодовуючи
птахів, ви захищатимете їх від голоду і холоду, захищатимете й дерева
(передусім, фруктові) від видзьобування бруньок птахами, а також пташки
залишаться гніздитися у вашому саду та захищатимуть його від шкідників. 3. Читання учнями віршів, завчасно підготовлених. І учень. Поспіши, дитино мила, Глянь на світ навкруг: Все зима снігом покрила – І поля і луг. Ні зігрітись у промінню, Ні знайти зерна, Ось лежить там на камінню Пташка нежива. А тут друга прилетіла, Жалібно квилить; Поможи, дитино мила, Сю зиму прожить. Обережно, о дитятко, Стіл щодня змети – І кришини перед хатку Пташці принеси. (У.Кравченко). ІІ учень. Як почув Василь пташок, Одягнувся в кожушок, Взяв пшона і хліба скибку, На подвір’я вибіг швидко. Всіх пташок нагодував. І здалось – мороз пропав. Горобці защебетали І синичкам тепло стало. Учитель.
Але ви знаєте, що для корму птахам краще давати не недоїдки з людського
столу, які на морозі замерзають і вимагають від птахів великих затрат
енергії, а спеціально приготовлені "ласощі": (не смажене!) насіння соняшнику, гарбуза, дині; подрібнене насіння кавуна, вівса, пшениці; просо, пшоно (улюблений корм вівсянок, синичок, горобчиків); розвішані на деревах грона горобини і бузини; насіння ясена, лободи, кропиви, кінського щавлю; сире несолоне сало чи м'ясо, кості (і ви побачите, як зрадіють синички). 4. Інсценізація вірша. (Кілька дітей у масках пташок скачуть, гріючись). Автор Ой мороз, який мороз! Всіх пташок проймає дрож. Скачуть, скачуть горобці: Горобці - Дайте нам зерна, ців-ців. Автор А синички невеличкі Просять: Синички «Дайте рукавички». Автор Снігурі сидять вгорі, Заздрять дуже дітворі: Снігурі - Вам, дівчатка і хлоп’ятка, Тепло, бо у вас є хатка, А у нас нема хатинки Й на обід - ані зернинки. І учень Зрозуміло в чому річ, Допоможем, друзі, Певно, важко день і ніч Порпатись в галуззі. Їжі мало, бо зима! Ну, то я – до зали! Годівниці недарма, Значить, майстрували! (Підбігає і бере годівничку) ІІ учень Заготовили кормів Для пташок доволі. Є насіння бур’янів, Є зерно у школі. Різних ягід також є – Все, як бачте, вчасно. Сяде пташка, поклює - І зими не страшно! ІІІ учень Ніколи не зробимо шкоди Ми пташці у нашім краю! Хай лише і в гаї, і в лісі Співає для нас у маю. Ми друзі і вірні, і чуйні, Бо ми бережем повсякчас Пташок, що літають у вирій І тих, що зимують у нас. І учень. Зустрінуться в рідному краї З ключем журавлиним вгорі Синичок і щигликів зграї, Вітаючи спалах зорі. 5. Робота з загадками Учитель. А скільки казок, загадок, віршів і навіть картин та музичних творів присвячено їм! Нумо відгадувати загадки про пташок.
1. Маленький, сіренький, На соняшник сів, Надзьобався добре, й далі полетів. (Горобець)
2. В’ється, стука молоток, Поправляє наш садок. (Дятел)
3. Швидко скрізь цей птах літає, Безліч мошок поїдає, За вікном гніздо будує, Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
4. Біла як сніг, чорна як жук, Вертеться як біс і повертає в ліс. (Сорока)
5. Птах оцей червоногрудий Не лякається простуди. (Снігур)
6. Дивний ключ у небі лине Не залізний, а пташиний. Цим ключем в осінній млі Відлітають… (журавлі).
7. Біла латка, чорна латка по березі скаче. Хто це? (Сорока-білобока).
8. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах літає, крихти збирає. Хто це? (Горобець). 6. Гра «Впізнай пташку за ознаками» Учитель. А тепер давайте пограємо гру «Впізнай пташку за ознаками». (Діти виходять до дошки, вибирають на малюнках і показують пташку, яку впізнали).
Цю пташку ми впізнаємо по жовтих грудях (синичка). Сіренький, метушливий, часто заглядає до нас у кімнату (горобчик). Прилітає з першим снігом. У нього червоні грудки (снігур). Має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону латочку на голові та біля хвостика (дятел). Білобока, чорні хвостик і голівка (сорока). Чорна і кричить кар-кар (ворона).
7. Дослідження народних прикмет Учитель.
А ось ще одна цікавинка про птахів. Людина споконвіку намагалась
передбачити погоду заздалегідь. В цьому добрим порадникам була поведінка
тварин і птахів, які віщували стан погоди як на найближчі дні, так і
на майбуття. На підставі таких багатовікових спостережень наші предки
вивели певні закономірності і втілили їх в прикмети.
Галки збираються у великі зграї і сильно кричать – на мороз і ясну погоду. Сорока літає поблизу житла і лізе під стріху – буде віхола. Ворони влаштовують у небі хороводи – на снігопад. Якщо заспівав снігур, а сорока сховалася під стріху – чекай хуртовину. Гуси і качки купаються в снігу – на відлигу і вітер. Гуси сидять, поховавши голови під крило – буде похолодання. Півні дружно співають – на відлигу. Кури хвостами махають – на вітер.
V. Підсумок спілкування Учитель.
Дякую вам, діти, за те, що були такими активними та мудрими. Маю
надію, що ви зрозуміли, що зима важка пора для птахів. В зимовий час
птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не вистачає їжі.
Ось у ці скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти учні і
дорослі. Якщо кожна школа в нашій країні поставить хоча б одну
годівницю, то всі птахи будуть забезпечені кормом. Допоможемо птахам взимку, а вони віддячать нам влітку! А
зараз ми всі разом вийдемо у наш садок і повісимо наші годівнички та
насипимо туди корму, який ми з вами вже заготували завчасно.
Завантажити у форматі Word
|