УРОК 5 (Гілюк С.А., вчитель початкових класів Старокостянтинівського ліцею) Тема уроку. Дивовижний світ казок народів Європи Мета уроку. Показати учням спорідненість казок народів Європи з українськими народними казками, розкрити прагнення всіх народів світу до перемоги добра над злом; узагальнювати знання учнями казок народів Європи; формувати творчі здібності учнів, їх вміння висловлювати власні міркування про зміст казок, вміння читати за особами, вибірково, працювати в групах, парах, створити атмосферу радості, насолоди від творчості; виховувати інтерес до читання казок, повагу до фольклорної спадщини народів світу. Обладнання: Галас А.В., Фінько Г.М., Кондратенко Л.П. «Золоті перлинки» 4клас (хрестоматія для позакласного та позашкільного читання), букви КАЗКА, Сенкан про казку, виставка казок учнів, Сонечко, квіточка, маски, картки для роботи в групах, парах, Вінні Пух, малюнки до казок, телеграма, кошик з речами (казанок, свічка, капелюх, клаптик зеленого сукна, гаманець, монета)
Хід уроку
І. Організація класу. Вчитель: Продзвенів дзвінок. Починається урок. З чого ж нам його почати? Діти: Скоромовку розказати.
Вчитель: Поправляєм язички, щоб не плутались значки. І про мишок діалог, щоб цікавим був урок. Перший ряд вже починає – скоромовку промовляє. Діти: Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато. Вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся. Вчитель: Другий ряд теж не дрімає і швиденько промовляє. Діти: Начитався букварика та й малюю косарика. Коси сіно, косарику, на своєму гектарику. Вчитель: А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок. Діти: Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?» Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці. Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати». ІІ. Мотивація навчальної діяльності. - До чого нас закликають всі ці скоромовки? - Так, ці скоромовки нас закликають читати. Читати казки, вірші, оповідання. І сьогодні на уроці читання ми будемо з вами читати, читати за особами, вибірково. Сьогодні до нас на урок завітала чудова гостя. А ім’я її ви дізнаєтеся, коли складете слово з цих букв: К К З А А 1. Сенкан про казку - Діти, хто нам склав на урок сенкан про казку? Зачитай, будь ласка, що у тебе вийшло. Казок чимало є на світі – І веселих, і сумних. А чи зможемо прожити ми без них? 2. Робота з виставкою книжок. - Із перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ви дивитеся їх по телевізору та DVD. Діти, чи любите ви читати казки? Назвіть свої улюблені казки. А зараз давайте звернемо увагу на виставку книжок. Так, ця виставка книжок складається із ваших улюблених казок. ІІІ. Повідомлення теми уроку. 1. Тенологія «Мікрофон». - Діти, скажіть мені, будь ласка, а хто з вас любить казки? Чого ж тоді ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. (Діти по черзі беруть до рук мікрофон і продовжують фрази: - від сьогоднішнього уроку я очікую… - мій настрій на уроці… - я дізнаюся під час уроку…) - І сьогодні на уроці позакласного читання ми підсумуємо ваші знання з теми «Дивовижний світ казок Європи» і я побачу, чи справді ви любите читати казки, чи уважні ви читці і знаєте, якого народу та чи інша казка. Тож, які казки вам знайомі? Які казки ви прочитали самостійно, починаючи з того періоду, коли ви навчилися читати? Яким народам належали ці казки? 2. Метод «Гронування» - Давайте ми зараз з вами проведемо вправу «Гронування», і визначимо всі знайомі нам сторони казок. - Діти, подивіться, що у нас вийшло? - Як сонечко радує теплом і світлом усе живе, так і казки зігрівають радістю, любов’ю і теплом душу і серце кожної дитини, кожного читця. - Ось подивіться, тільки-но пригріло сонечко, і вже з’явилась перша квіточка. Але ця квіточка незвичайна, у неї на пелюстках написані завдання, які ми з вами будемо виконувати. А щоб зірвати пелюсточку треба промовити слова: «Пелюсточку відірвем, знання свої доведем» 1 ЗАВДАННЯ. Читання в особах французької народної казки «Необачна дівчинка» В театр ми пограємо, В особах почитаємо. - Назвіть головних героїв казки «Необачна дівчинка». Хто бажає читати слова Бріджит, бабусі, доброї чарівниці? Діти, а хто нам ще потрібен? (автор). Відкриваємо книжку на сторінці 65. Всі уважно слідкуємо і слухаємо. - Чому вчить ця казка? - Якого народу ця казка? Пелюсточку відірвем, Знання свої доведем. 2 ЗАВДАННЯ. Робота в групах: «З якої казки цей ланцюжок?» - Кожній групі я даю картку, на якій написаний ланцюжок. Ви усі разом прочитаєте його, подумаєте і відгадаєте, до якої казки належить цей ланцюжок. 1 учень з групи захищає, доводить, з якої казки ланцюжок. Пелюсточку відірвем, Знання свої доведем. 3 ЗАВДАННЯ. Робота в парах: «Пригадайте, з яких казок ці рядки?» - Кожній парі я даю картку, на якій написане речення з будь-якої казки народів Європи. Ви уважно читаєте те речення і пригадуєте, з якої казки ці рядки. Потім 1 учень з пари читає те речення і доводить з якої воно казки. ФІЗХВИЛИНКА. А зараз ми відпочинемо разом з ведмежатком Вінні-Пухом та його друзями. Пелюсточку відірвем, Знання свої доведем. 4 ЗАВДАННЯ. Читання уривків за малюнками. - Діти, вам було завдання намалювати ілюстрації до казки, яка найбільше сподобалась. Ось ваші малюнки. А тепер ми будемо вгадувати казку, та зачитувати уривок, який відповідає цій ілюстрації. - До якої казки належить 1 малюнок? - Якого народу ця казка? Знайдіть її в книжці. А тепер знайдіть уривок, який можна підписати під цим малюнком. (читання уривків за дитячими малюнками). Пелюсточку відірвем, Знання свої доведем. 5 ЗАВДАННЯ. Гра: «Впізнай героя» - На наш урок я запросила гостей, але на жаль, вони не змогли приїхати до нас і лише надіслали телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Я зачитаю вам їх, а ви повинні здогадатися, від кого вони. (читання телеграм). ІV. Підсумок уроку. - Ось і закінчується наш урок. Ви всі добре працювали. - Дітки, тут хтось забув кошик. А в ньому якісь дивні речі. ГРА «Впізнай, з якої казки?» - Ану, впізнайте, з якої вони казки? (казанок, свічка, капелюх, клаптик зеленого сукна, гаманець, монета). (дарую дітям). «Мозковий штурм» - Скажіть, чого ж нас вчать казки? V. Домашнє завдання. Ми з вами прочитали вже багато казок. Але світ казок безмежний. І я вам пропоную, піти до нашої шкільної бібліотеки і взяти нову казку, яку ви ще не читали. - А назву наступної теми, за якою ми будемо працювати, ви зрозумієте тоді, коли відгадаєте загадку: Навесні вона в теплі Виростає з – під землі. Має трунок, має вроду І дарує насолоду. (Квітка) Диференційовані завдання: 1) прочитати, підготувати уривок, який дуже сподобався; 2) прочитати та вміти переказувати; 3) прочитати, переказувати і намалювати малюнок, до найбільш сподобавшогося твору.
Додаток 1 ТЕЛЕГРАМИ 1. Накидка моя, каптур тепер мій І більше не служить вам домовий Тому і на уроці присутнім не буду. 2. Дуже хотілося б потрапити до вас, але шукаю гаманець із чотиристами ескудо та чотирма золотими…. 3. Побіг за мишкою. Не встигну повернутися…. 4. Приїхати не зможу, бо тікаю від мисливців. 5. Гу-гу-гу, кашу, варю, на урок прибігти не зможу-у-у-у. 6. Поїхали до Бремену, тому приїхати не зможемо. 7. Прибути до вас не змогла, бо мені відбили хвоста. - Від кого ця телеграма? З якої казки? Якого народу?
|