УРОК 3 (Гілюк С.А., вчитель початкових класів Старокостянтинівського ліцею) Тема. Земля – наш дім Мета. Навчати самостійно, осмислено добирати і читати дитячі книжки; сприяти розширенню активного читацького кругозору учнів, удосконалювати читацьку культуру учнів; формувати уміння самостійно ознайомлюватись з новою книжкою, опираючись на позатекстову інформацію; вчити дітей бачити красу рідної землі ,вміти милуватися нею, розуміти прекрасне в природі, в житті,в музиці, поезії; формувати пізнавальні інтереси; образне і логічне мислення, творчу думку; виховувати шанобливе ставлення до книг, любов до рідної природи; прагнення бачити чарівне у звичайному. Обладнання. Галас А.В., Фінько Г.М., Кондратенко Л.П. «Золоті перлинки» 4клас (хрестоматія для позакласного та позашкільного читання), роздатковий матеріал, матеріал до вправи «Кубування».
Хід уроку
І. Організація класу ІІ. Розв’язування завдань на орієнтування в книгах Щоб легко було працювати з книгою, потрібно в ній орієнтуватись. Покажіть у ваших книгах: • Обкладинку • Корінець • Титульну сторінку • Назву книги • Прізвище автора • Рік видання • Місце видання • Зміст • Ілюстрацію • Шифр ІІІ. Прогнозування теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів 1. Технологія «Мікрофон» 1) Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? 2) Продовжіть речення: цей урок навчить мене… 2. Відгадайте загадки. • Взимку чорний і сумний Навесні він гомінкий, Влітку – щедрий і зелений, Восени – жовтобагряний. (Ліс) • У садах, лісах блукає, Жовті шати одягає, Золотисту стелить постіль – Жде сестрицю білу в гості. (Осінь) • Кличуть нас ліси, поля, сади Дозбирати осені плоди. Із дерев спадає листя жовте. То землею ходить місяць … (Жовтень) 3. Знайомство з темою уроку. Вправа «Розсипанка». Групова робота. - Із поданих у конвертах складів утворіть, будь ласка, тему уроку, за якою ми сьогодні будемо працювати. Земля – наш дім - Як ви вважаєте, з якими творами ми сьогодні будемо працювати. Про що в них йдеться? Чого нас можуть навчити ці твори? 4. Робота над девізом уроку. - Прочитайте і подумайте, яке ставлення автора цих рядків до лісу. Чи може цей вірш стати девізом нашого уроку? Чому? Обґрунтуйте свою думку. Дзвони літа я чую над лугом Чую голос вільшанки в гаю. Ми ще вранці зібралися з другом Знов піти на лугівку свою. Там веселка у росах іскриться, тиху думку нашіптує гай. Там у кожного є таємниця, Тож попробуй знайди,відгадай. Скільки барви, проміння розлито, кожний паросток дише теплом. В сизих травах купається літо, Жайвір небо торкає крилом. Соком повниться кожна зернина, Кожна стежка біжить до Дніпра. Це наш сонячний край – Україна, Це дитинства щаслива пора. Микола Сингаївський 5. Технологія «Асоціативний кущ». - А що вам спадає на думку, коли ви чуєте сполучення слів «Рідний край»? 6. Технологія «Кубування» - А чи знаєте ви, про які лікарські рослини йдеться у оповіданні П. Утевської «Лісова аптека»? Я хочу, щоб кожен із вас зараз підійшов до тієї лікарської рослини, яка йому відома і найбільше до вподоби. Коли ви розподілитесь, кожна із утворених груп має обговорити і підготувати невеличке повідомлення про цю лікарську рослину. (У різних частинах класної кімнати прикріплені малюнки лікарських рослин: подорожника, конвалії, мати-й-мачухи, звіробою, шипшини. Кожна група, порадившись, розповідає ті відомості про лікарські рослини,які їм вдалося здобути із прочитаного оповідання та додаткової літератури) ІV. Робота з виставкою книг. • Які книги ви побачили на нашій виставці? • Чи всі книги відповідають темі уроку? • Які книги можна віднести до довідкової літератури? V. Читання і обговорення творів. 1) Опрацювання твору Т. Лемешко «Майстриня Осінь» Самостійне читання учнями твору. Виконання в групах творчого завдання. - Коли ви прочитаєте це оповідання, то обговоріть у групах відповідь на таке запитання «По яким прикметам можна судити про те, що прийшла осінь?» і презентуйте нам свою роботу. 2) Мозковий штурм «Чому листя жовтіє і опадає?» 3) Робота над оповіданням І. Калинець «Зірка-айстра». • Чи були в тексті незрозумілі для вас слова? • Чому Сумна Зірка мріяла потрапити на Землю? • Чому Айстру називають сумною квіткою? 4) Гра «Фотополювання». На дошці виставка фотографій звірят, які проживають у різних природних зонах. • Лісовичок постійно дбає про збереження природи. • Замість полювання він влаштовує фотополювання. • Як у всіх мисливців у нього також є трофеї. Але вони незвичні, бо це фотографії різних звірят. • Лісовичок пропонує визначити, які звірі не живуть в наших лісах. 5) Робота із запитаннями у кінці розділу. 6) Гра «Шифрувальник» - Розшифруйте назви рослин. Які це рослини? П_Д_Р_ЖН_К Г_Р_ЦВ_Т К_Н_В_Л_ _ ГЛ_Д В_Л_Р_ _Н_ М_Т_-Й-М_Ч_Х_ П_СТ_РН_К ЗВ_Р_Б_Й 7) Робота з казкою З. Живка «Болото». • Чому Болото було сумне і самотнє? • Про що мріяло Болотце? • Хто жив на Болоті? • Яке диво з ним трапилось? 8) Робота з оповіданням М. Клеца «Лісник». Робота в парах. • Як би ви закінчили це оповідання? Порадившись із своїм товаришем, придумайте логічне завершення цього оповідання і презентуйте його всьому класу. 9) Інсценізація. Л Вишневецький «Річка в гості поспішає». 10) Фізкультхвилинка. Вправа «Перевтілення» (танець осіннього листя). 11) П. Щириця «Ця земля» Малювання у «Щоденнику читача» картин, побачених дітьми у вірші. VІ. Підсумок уроку. 1. Дискусія. - Чи може недостатність знань людини про рідний край призвести до біди? VІІ. Рекомендації для читання до наступного уроку. - Послухайте твір, який я вам зараз прочитаю: Дощику, дощику Перестань, Та поїдем на баштан, Та зірвемо диньку, Тобі – половинку!!! - Що це за твір? Як ви вважаєте, якою буде тема нашого наступного уроку? Які сподівання у вас виникли, коли ви почули тему нашого наступного уроку?
|