Урок (Сукманюк Г. Л., вчитель початкових класів Старокостянтинівської ЗОШ І-ІІІ ст. №8) Тема. Цвіт щастя (твори про квіти) Мета. Вчити свідомо сприймати художні тексти, визначати головну думку в творі, давати характеристику дійовим особам, аналізувати прочитане, робити висновки, узагальнювати; вдосконалювати основні навички читання; виробляти вміння підбирати книги на задану тему; вчити працювати з прислів’ями, приказками, збагачувати словниковий запас. Розвивати мовлення, вміння орієнтуватися у структурі твору. Виховувати любов до природи, бажання пізнавати нове, читаючи книги, розширювати кругозір, пізнавальні інтереси учнів. Обладнання. Виставка книг по темі, ілюстрації рослин, про які йтиме мова у творах (зозулині черевички, кульбаба, лілія, барвінок), тема уроку написана на дошці, плакати зі скоромовками
Хід уроку І. Організаційний момент, вступне слово У класі стало тихенько,
Усі сидять рівненько,
Вчитель до вас усміхається,
Наш урок розпочинається.
– Сідайте всі рівненько та слухайте уважненько. – А скажіть, будь ласка, яку роль відіграють рослини у житті людини? – Чи існувало б життя на Землі, якби раптом зникли всі рослини? – Що можуть зробити люди для рослин? – А кожен з вас, що може зробити, щоб зберегти природу на Землі?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
– Ви вже знаєте, що сьогодні тема нашого уроку «Цвіт щастя». Ми говоритимемо про рослини. А про які саме ви здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку: Навесні вона в теплі
Виростає з – під землі.
Має трунок, має вроду
І дарує насолоду. (Квітка)
– Так, саме про барвисті, різноманітні, пахучі квіти ми будемо з вами говорити. І якщо на уроках природознавства ми пізнавали їх з наукової точки зору, то сьогодні ми будемо величати їх красу, будемо милуватись квітами, подумки пірнемо у їхній аромат, будемо купатися у їх пахощах. А ще сьогодні ми дізнаємось, чому зозулині черевички мають таку чудернацьку назву, та чому кульбабки називаються кульбабками, чи існує квітка щастя. Потім поринемо у казковий світ лілеї, та прочитаємо легенду про блакитний барвінок. – А все це для того, щоб ви побачили велич та красу природи і щоб з’явилось у вас бажання берегти її і цінувати.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація читацького досвіду школярів.
1. Представлення книг, які діти принесли в школу і які вони читають чи вже прочитали у вільний час. - Я попрошу вас коротко презентувати книгу, яку ви читали вдома у вільний час та її автора.
2. Обговорення казки Лесі Українки «Лілея». – На сьогодні ви повинні були вже почати роботу над цією темою. Вам потрібно було прочитати з нашої хрестоматії для позакласного читання «Золоті перлини» казку нашої улюбленої письменниці Лесі Українки «Лілея» і намалювати ілюстрації до неї. – Але спочатку я прошу нагадати нам коротенько біографію великої української письменниці. (Можна попередньо 2-4 учням дати завдання підготувати відомості про Лесю Українку)
3. Бесіда за змістом прочитаного по питаннях хрестоматії (ст. 89, серія питань №2)
4. Переказ кількома учнями уривків за вибором, які їм найбільше сподобались, вразили їх чи запам'ятались.
5. Огляд та короткий аналіз дитячих ілюстрацій до твору.
6. Робота з виставкою книжок за темою заняття. – А тепер погляньте, будь ласка, на виставку книжок до нашої теми, яку я вам підготувала. – Чи всі книжки відповідають темі заняття? – Чи не виставлена одна й та ж книжка двічі? – Якщо книжки збігаються за назвою, то яка між ними різниця? – Книжки яких авторів виставленні? – Давайте визначимо жанри виставлених творів. – Якщо вас зацікавила якась книжка, то ви її можете знайти у нашій шкільній бібліотеці і прочитати.
ІV. Активізація читацького мислення
1. Робота над скоромовками. – А я підготувала вам дві скоромовки про квіти. Вони допоможуть нам і квіти пригадати і наш мовний апарат розвивати, щоб ми могли справлятись з технікою читання. А ще вони нам підіймуть настрій. (Спочатку читаємо кілька раз хором, щораз збільшуючи темп, а потім діти пробують індивідуально їх промовляти)
1. У садочку барвінок,
На барвінку вінок,
Заберемо вінок,
Вирвімо барвінок.
2. Троянди тендітна краса,
в пелюстках тремтлива роса.
2. Загадки про квіти
1. Яскраві пелюстки
І запах пречудовий,
і хочеться усім їх
бачить знову й знову. (Квіти)
2. Квітка гарненька,
Із сонечком схожа
Краї біленькі,
Серединка - жовта. (Ромашка)
3. Я гордо голову тримаю,
І перед вітром не схиляю,
Я жовтий, білий, полум'яний
І наче яблуко рум'яний
В саду я квітну навесні.
Скажіть, яке ім'я мені? (Тюльпан)
4. Стоїть півень на току
У червонім ковпаку. (Мак)
5. Вона цвіте в травневі дні
Між великим листям.
Виснуть квіточки дрібні
Запашним намистом. (Конвалія)
6. Розколи його –
Буде зернятко,
Посади його –
Буде сонечко. (Соняшник)
7. Я найпершим зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не буде влітку. (Пролісок)
8. У полі стоять сестрички –
Білі плаття, жовті личка. (Ромашки)
9. І красива, і пахуча
Квітка ця, на жаль, колюча. (Троянда)
10. Стала на поляні
В жовтім сарафані,
Підросте - всміхнеться,
Для вітрів вбереться
ЇЇ платтячко біленьке
Пишне та легеньке. (Кульбаба)
– Ось саме про цю квіточку ми зараз і прочитаємо легенду, яку придумав К. Кабанець «Чому кульбабки називаються кульбабками»
V. Розширення читацького досвіду
1. Виразне читання вголос легенди «Чому кульбабки називаються кульбабками» учнями.
2. Перевірка розуміння прочитаного. – То чому кульбабки звуться кульбабками? – Які почуття викликає у вас образ цієї самотньої жінки? – Як бабуся спочатку називала квіточки?
Фізкультхвилинка – Навіть фізкультхвилинка у нас сьогодні буде природничого змісту. Повторюйте за мною:
Ми лісочком йшли (ходьба на місці),
Грибочок знайшли,
Нагнулись, підняли (нахиляння тулуба вперед),
У кошик поклали
І далі пішли (ходьба на місці).
Ми лісочком йшли,
Малинку знайшли.
Дотягнулись, зірвали (потягування),
У кошик поклали
І далі пішли.
Ми лісочком йшли,
Горішок знайшли,
Потягнулись, дістали (потягування),
У кошик поклали
І далі пішли.
3. Читання вчителем оповідання Є. Шморгуна «Зозулині черевички».
4. Бесіда за прочитаним. – Чи сподобалось вам це оповідання? Чим сподобалось, або чому не сподобалось? – То чому саме називають ці квіти зозулині черевички? – Яку цінність має ця рослина?
5. Самостійне читання учнями твору «Легенда про блакитний барвінок».
6. Робота в парах. – Поверніться, будь ласка, один до одного і поділіться кількома словами своїми враженнями про прочитане. (Діти ведуть розмову) – А чи знаєте ви, що барвінок є народним символом-оберегом українського народу. А чому, як ви думаєте, люди обрали саме такий оберіг?
VІ. Підсумок роботи
– Отже, що ж таке цвіт щастя, чи існує він насправді? Дізнаємось про те, коли послухаємо аудіо запис оповідання Б. Лепкого «Цвіт щастя»
1. Слухання твору (Якщо немає запису, можна завчасно підготувати когось з тих учнів, що добре читають)
2. Бесіда після прочитаного за запитаннями хрестоматії (ст. 89, блок питань №1)
3. Рефлексія уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці Я це знав Я частково Я цього Я дізнався це знав не знав про …
– Які ваші враження від уроку? – Чи виправдались ваші очікування?
VІІ. Домашнє завдання
1. Повідомлення теми наступного уроку позакласного читання «Усі вони різні» (твори про тварин).
2. Пропозиції щодо виконання додаткових завдань за бажаннями учнів (проілюструвати прочитане, написати відгук, підготувати розповідь про письменника тощо).
|