Четвер, 25.04.2024, 20:59
Вітаю Вас Гість | RSS

"Класні" посиденьки 

        Сайт вчителя початкових класів                                                                                    Сукманюк Ганни Леонідівни

Каталог статей

Головна » Статті » Навчання » Розробки уроків

Природознавство. 3 клас
Природознавство. 3 клас. Урок-екскурсія (уявна)

Тема. Гриби. Ознайомлення з їстівними та отруйними грибами своєї місцевості.
Мета. Розширити та поглибити знання учнів про гриби своєї місцевості, ознайомитися з видами грибів, навчити
відрізняти їстівні та отруйні гриби, виховувати дбайливе ставлення до природи, сприяти збереженню здоров’я.
Обладнання. Карта маршруту, ілюстрації їстівних і отруйних грибів, дидактична гра «Ходімо по гриби», конверти
 із завданнями, емблеми, прапорці, блокноти, олівці, кошики.

Хід уроку

І. Організаційний момент

    Урок-екскурсію сьогодні
    Ми проведемо залюбки.
    Помандруємо завзято,
    Юний друже, я і ти.
    У поході будь уважним,
    Добре думай, не спіши
    Нам знання завжди потрібні,
    Легше буде у житті.

Клас поділений на 2 групи: «Юні натуралісти», «Природолюбці». Парти розміщені по колу. Кожна група має свого спікера, доповідача, секунданта. Інші учні – учасники.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Наша подорож обіцяє бути цікавою і корисною. Допомагати нам будуть наші набуті знання та спостереження.     Перевіримо чи всі необхідні речі ми взяли для нашого походу: карта маршруту, конверти із завданнями,               блокноти, олівці, кошики. Зараз ми знаходимось з вами на станції «Шкільна». Позначимо початок маршруту         прапорцем. А щоб дізнатись куди ми вирушаємо далі треба виконати перше завдання.
 
Завдання 1. Загадка
Дім зі всіх сторін відкритий
Він різьбленим дахом критий,
Ти заходь в зелений дім – 
Чудеса побачиш в нім.                
                                 ( Ліс )
- Ми опинилися на станції «Лісова». Що ви знаєте про ліс і яке значення він має в природі? Кожна група має         окреме завдання. Перед початком роботи повторимо правила, яких слід дотримуватись.
1. Чітко розподіліть ролі у групі.
2. Уважно читайте завдання.
3. Вислуховуйте думку кожного.
4. Занотовуйте свої відповіді.
5. Дотримуйтесь відведеного часу.
6. Керує процесом обговорення спікер.
7. Презентує роботу доповідач.
8. Дотримуйтесь правила піднятої руки.
Завдання 2. 1-ша група
Вправа «Незакінчені речення»
Ліс – природне … (багатство)
Ліс – зелена … (аптека)
Ліс – домівка … (для тварин)
Ліс – фабрика … (кисню)
Ліс – комора … (ягід і грибів)
Ліс очищає … (повітря)
Ліс дає … (будівельні матеріали)
Ліс затримує … (вітри)
Ліс охороняє … (ґрунти)
Довідка: аптека, кисню, повітря, багатство, для тварин, ягід і грибів, будівельні матеріали, ґрунти, вітри.

Завдання 2. 2-га група
Розкодувати і пояснити прислів’я
Вправа «Шифрувальник»
агБато іслу – ен бизгу. (Багато лісу – не згуби)
алМа іслу – ежбери. (Мало лісу – бережи)
емаН іслу – сопади. (Нема лісу – посади)

Доповідачі презентують по черзі роботу своєї групи

ІІІ. Повідомлення теми і мети екскурсії
- Зараз ми побуваємо з вами в особливому царстві живої природи. Познайомимось із його чудовими мешканцями.   Як же звати їх?

Завдання 3. Загадка
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Може б, з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав.
                                  (Гриб)      
- Отже, наступна зупинка «Царство грибів». Сьогодні ми маємо дізнатися про розмноження, значення, будову    грибів, а також про їстівні та отруйні гриби нашої місцевості, їх різноманітність.
 Технологія «Обери позицію» з використанням методу «Прес»

Завдання 4
- Доведіть, за якими ознаками гриби належать до живої природи.
 Працюють обидві групи. «Юні натуралісти» презентують відповідь. «Природоохоронці», вислухавши сусідню    групу обирають позицію згоди або заперечення «Так», «Ні». Обґрунтовують свою відповідь.
 
Пам’ятка методу «Прес»
 Я (ми) вважаю, що … 
 Тому що …
 Наприклад, …
 Таким чином, … 
 (Наприклад. Ми вважаємо, що гриби належать до живої природи, тому що, як і всі живі організми, наприклад,  рослини і тварини, вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають і відмирають).

ІV. Пояснення нового матеріалу
- Гриби – не рослини, вони представляють особливе царство живої природи. На відміну від своїх зелених родичів  вони не містять хлорофілу і тому не можуть добувати із повітря вуглеводи.

1. Будова шапинкового гриба. Значення грибів у природі. Демонстрація таблиці
- Тіло гриба складається: із шапинки, ніжки, грибниці. Те що ми називаємо грибом – це плодове тіло, яке    утворює м’якуш ніжки і шапинки. Шапинка має таке покриття, що оберігає тіло від різних примх природи і  висихання. На шапинці з нижнього боку є трубочки, у яких утворюються спори. Спорами і розмножуються  гриби. Головне у гриба – його підземна частина грибниця. Вона виглядає як павутиння, переплетене в землі.  Гриби ще й розмножуються частинами грибниці. Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони  перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще  називають санітарами лісу. Гриби є кормом для тварин: білок, лосів, диких кабанів, а також – продукт  харчування людей. Гриби – це окраса наших лісів. Їх потрібно берегти у природі. Коли йдеш в ліс по гриби, слід  пам’ятати: зрізати гриби тільки ножем, щоб не пошкодити грибницю; не збирати грибів, яких не знаєш.
- Не всі гриби можна їсти. Є гриби, що містять речовини, які при споживанні визивають отруєння людини і навіть  смерть. Тому треба навчитися розрізняти гриби.

2. Групи шапинкових грибів
- Шапинкові гриби діляться на їстівні та отруйні. Їстівні гриби при споживанні не шкодять людському організму,  тому їх так назвали. Вам не раз доводилося бачити шапинкові гриби.
- Назвіть, які ви знаєте їстівні гриби? (Опеньки, боровик, маслюки, лисички, сироїжки, підберезник, шампіньйони,  печериці).
- Назвіть, які ви знаєте отруйні гриби? (Мухомор, бліда поганка, опеньки несправжні).
- Роздивіться цей гриб. Де ви його зустрічали? (На деревах) Це – трутовик, має форму копитоподібного наросту  на дереві. Це – гриб-паразит. Його спори переносяться вітром і попадають у заглибини стовбурів. Там    розростаються, всмоктуючи живильні соки дерева. Це спричиняє до загибелі дерева.
- Гриби – це живі організми, які здатні всмоктувати в великій кількості важкі метали, отрутохімікати, вихлопні  гази автомашин. Якщо людина чи тварина вживатиме їх, то може отруїтися і захворіти. Не збирайте гриби  поблизу садів і полів, які обробляються отрутохімікатами та поблизу шосейних доріг.

V. Фізкультхвилинка
Сонце встало зранку,
Привітало нас на ґанку.
Нумо кошики беріть!
Та у ліс мерщій ідіть.
Рясний дощик скрізь полив.
Після себе гриб лишив.
Гей, мешканці лісові,
Покажіть свої брилі.
Повні кошики зберем
І додому понесем.
Будем смачно ласувати,
Матінці-природі дякувати.
3. Продовження розповіді про гриби
- Населенню України відомо близько 80-100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них. У нашій  місцевості найчастіше із їстівних грибів зустрічаються: білий гриб (боровик), опеньки, маслюки, лисички. З  отруйних: мухомор, бліда поганка, опеньки несправжні, порхавки.

 Опис гибів нашої місцевості
Білий гриб – це найцінніший серед інших видів. Шапка у гриба частіше темно-бурого відтінку. Ніжка гриба  світло-бура, товста.
Маслюк має випуклу з бугорком шапку, світлого або темно-бурого кольору з червонуватим чи фіолетовим  відтінком. Ніжка жовтуватого або зеленувато-жовтого кольору. Поверхня цього гриба слизька і масляниста, ніби  змащена маслом чи жиром. З цією ознакою пов’язана назва цього гриба. У народі цей гриб називають бабкою.
Лисички мають плодове тіло жовтого забарвлення. Шапка вдавлена всередину з хвилястими краями. Ніжка  ніби переходить у шапку гриба.
Опеньки найпоширеніші гриби нашої місцевості. Ростуть у серпні – жовтні в лісах (на пнях і біля стовбурів  дерев) групами. Шапка гриба плоско-випукла з бугорком посередині. Колір її сіро-жовтуватий або коричневий.  Ніжка його довга, внизу потовщена, з білуватим кільцем.
Мухомор має спочатку кулясту шапку, потім майже плоску, яскраво-червоного, оранжевого або жовтого  кольору, з білими бородавками. Ніжка довга білого або жовтуватого кольору з кільцем посередині.
Бліда поганка дуже отруйна для людей. Шапка плоско-випукла, оливкового або білуватого кольору. Ніжка  тонка, довга, білого відтінку з бахромою.
Опеньки несправжні ростуть гніздами на гнилій деревині (на пнях і біля них). Шапка плоска, жовто-бурого  кольору. Ніжка тоненька, порожниста.

4. Відгадування загадок
Перевіримо,як ви зможете розрізняти гриби.

Маленький, чепурненький,
Крізь землю пройшов,
Червону шапочку зайшов.
                              (Підосичник)

Він смачний, про це всі знають,
Між грибами помічають.
Верх засмаглий, загорілий.
Ніжка дуже біла.
                              (Білий гриб)        

Шапка гостренька
Ніжка тоненька
Комірець має
На пнях виростає.
                             (Опеньок)

Людей і мух я трую,
а лосів лікую.
                            (Мухомор)

В зеленому гаю
Під березою стою
Через те і маю я
Теж березове ім’я.
                          (Підберезник)

У лісі сімейка
Зібралась маленька
Стоять під пеньочком
З матусею дочки,
А там біля татка – 
тоненькі хлоп’ятка.
                          (Опеньки)

Що за сестриці
Ростуть у травиці
Руді на колір, 
Ім’я, як у лисиці?
                         (Лисички)

5. Види грибів
- Гриби не завжди мають звичний вигляд. Щодня люди споживають хліб. Що потрібно, щоб спекти хліб?  (Борошно, сіль, яйця, дріжджі). Дріжджі – це також гриби. Їх використовують для виготовлення квасу, пива,  спирту. Чи ви бачили коли-небудь зіпсований хліб чи інші продукти? Що ви бачили на них? (Цвіль). Цвіль – теж  гриби. З цвільових грибів виготовляють ліки. Є також сажкові гриби. Ці гриби поширюються усередині ураженої  рослини; їх спори покривають органи рослини і здається, що рослина вкрита сажею, звідки і пішла назва цих  грибів. Вони шкодять урожаю кукурудзи, пшениці, жита.
 
VІ. Узагальнення і систематизація знань. Практична робота

1. Гра «Ходімо по гриби»
- У нашому класі з’явилася невеличка галявина грибів. Пропоную вам взяти свої корзинки і піти по гриби.  Згадаємо, як правильно збирати гриби? (Не руйнувати грибницю, не збирати грибів, яких не знаєш, не ходити  самому в ліс).Кожна з груп, назбиравши грибів, повертається на свої місця. Групи показують і називають, які    гриби зібрали. Перевіряють чи не має серед них отруйних. Група-переможець отримує грамоту найкращого  грибника нашого лісу.

2. Інсценізація казки «Пригода у лісі»

Ведучий 1
А придивись, будь ласка, 
У лісі всюди казка.
Вона блукає лісом.
Прислухайся, будь ласка,
У лісі всюди казка.
Ведучий 2
- В одному великому дубовому лісі жили гриби. Жили собі так гриби, не журились, і дні минали за розвагами та сміхом. Було б у них усе добре та одного сонячного ранку виріс між ними мухомор. Це був справжній красень: стрункий, вродливий, з червоним у білі цяточки капелюшком та білим гаптованим комірцем. Він дуже пишався цим і почав вихвалятися.
Мухомор
Я – мухомор, я – людомор,
Червоний, наче помідор,
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам – стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.
Ведучий 1
- З часом Мухомор почав насміхатися над іншими грибами. Особливо кепкував з білого гриба, котрий ріс напроти. Той був маленький на зріст і дуже товстенький.
Мухомор
Білий гриб-боровик,
Він до свого бору звик.
Грибника товстун злякався,
В глицю швидко заховався.
Ні очей, ні вушок – 
Сам лиш капелюшок!
Ведучий 2
- Аж ось прийшов у ліс маленький хлопчик грибів назбирати. Почув якісь дивні голоси.
Хлопчик
Сидять гриби навпочіпки,
Про щось собі шепочуться.
Мабуть, таємно радяться,
Від мене як сховатися.
Зібрались тут піддубники – 
Кремезні дуболюбники – 
З тонкими, невеличкими,
Жовтенькими лисичками.
Скрадалися обніжками
Вовняки з сироїжками,
Грузди – хрусткі, округлисті,
Товсті і капелюшисті.
Маслюк із маслючатами.
Тут кожен не мовчатиме…
Гей, лісові красені,
Я бачу вас з-за ясена.
Ви радьтеся – не радьтеся – 
Від мене не сховатися.
До вас я сам скрадаюся – 
Із вами в жмурки граюся.
Ведучий 1
- Підійшов хлопчик до білого гриба і питає:
Хлопчик
- Чого ти заховався під листя?
Білий гриб
Я гриб – боровик 
Маскуватися звик.
Мусиш ліс обійти,
Щоб мене знайти.
Познайомся із моїми друзями.
Опеньки
Ми опеньки.
Ніжки тоненькі,
Шиї мов цівки.
Круглі голівки.
А як більші виростаєм – 
Парасольки розкриваєм.
Лисички
Ми, лисички, жовті личка,
Ростом зовсім невеличкі.
Не червиві, дуже чисті,
Не ховаємося в листі.
Хто на слід наш натрапляє,
Повен кошик назбирає.
Печериця
По-нашому я печериця,
А по-французьки – шампіньйон,
Хоч куцонога, блідолиця,
Але витримує фасон.
Сироїжка
Я – сироїжка, біла ніжка,
У різний колір чепурюсь.
Така тендітна, така я ніжна,
У руки візьмеш – і кришусь.
Хоча кришусь, хоча тендітна,
А кажуть, дуже апетитна.
Ведучий 2
- Назбирав хлопчик повний кошик грибів. А от тільки від Мухомора-хвалька відвернувся, хоча такого красеня видно було ще здалека.
Ведучий 1
- Став повертатися хлопчик додому. Аж тут почув, що хтось плаче.
Хлопчик
- А, це ти, красунчику?
Мухомор. (Образливо)
Я – Мухомор, я з давніх пір
У лісі проживаю.
У кошик не прошусь до вас,
Хоч всіх я зустрічаю,
Яскравим вогником щораз
З трави я виглядаю.
Та люди з давніх пір завжди
Мене постійно лають:
«Гей, Мухомор, поганка ти!»
І капелюх збивають!
Хлопчик
Даремно, друже ти, повір,
На себе нарікаєш.
Про свою користь ти, мабуть,
Нічого і не знаєш?
Прошу, тебе, запам’ятай,
Чого ворогувати?
Ростеш і ти не просто тут,
Ти – ліки всім звірятам.
Червоний колір твій – то людям небезпека!
А от для лосів і сорок – справжнісінька аптека! 
Ведучий 2
- Зрозумів Мухомор, що негарно він вчинив із своїми родичами: не слід було хизуватися з інших . А ще зрозумів, що приносити користь іншим набагато приємніше. З того часу у грибному царстві панує тиша і злагода.
Вчитель
- А які ще отруйні гриби ви знаєте?
 (Бліда поганка, опеньки несправжні).

VIІ. Підсумок уроку
- Про яке царство живої природи ви дізналися?
- Які є види грибів?
- З яких частин складається тіло шапинкового гриба?
- Як розмножуються гриби?
- Яке значення у природі та житті людини мають гриби?
- Який вид роботи вам найбільше сподобався?

VIIІ. Домашнє завдання
Підготувати розповідь про значення грибів у житті людей, для природи.


Підготувала: Т. В. Бондар - вчитель початкових класів


Категорія: Розробки уроків | Додав: annaLeon (03.09.2012)
Переглядів: 15585 | Коментарі: 21 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу

Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 397
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0