П`ятниця, 19.04.2024, 01:37
Вітаю Вас Гість | RSS

"Класні" посиденьки 

        Сайт вчителя початкових класів                                                                                    Сукманюк Ганни Леонідівни

Каталог статей

Головна » Статті » Навчання » Розробки уроків

Природознавство. 3 клас
Тема. Ознайомлення з корисними копалинами рідного краю.

Мета.  Ознайомити дітей з найпоширенішими корисними копалинами своєї місцевості, з їх використанням та родовищами, розвивати спостережливість дітей, виховувати інтерес до вивчення природи рідного краю, бережливого ставлення до природних ресурсів.

Обладнання. Колекції корисних копалин, ілюстрації, обладнання для дослідів, фізична карта України, своєї області.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань
— Ми починаємо цікаву подорож у таємничий світ, що знаходяться у нас під ногами. Це світ підземного    царства. Про скарби і багатства природи, які знаходяться у земних надрах ви дізнаєтесь із загадок.

1. Чорне, блискуче, у воді не тоне, у вогні не горить?
                                                       (Кам’яне вугілля)
2. Земляне масло, але рідке, рідина, але з водою, а тепла виділяє багато!
                                                       (Нафта)
3. Буре, м’яке, із рослин складається, легко загоряється.
                                                       (Торф)
4. Безбарвний, горить синім полум’ям, виділяє багато тепла .
                                                       (Природний газ)
5. У воді народилась, на столі опинилась.
                                                       (Сіль)                      

ІІІ. Повідомлення, сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

1. Розповідь учителя
Надра землі, її поверхня містять численні природні багатства. Всі речовини, що добувають з глибини і поверхні землі, використовують у промисловості й сільському господарстві, називаються корисними копалинами. Місця, де залягають ці корисні копалини, називають родовищами. Родовища порід залягають у надрах землі на різній глибині. Щоб добути ті, які знаходяться неглибоко під землею, риють великі ями-кар’єри. А щоб добути ті, які сховані глибоко під землею, будують шахти, бурять свердловини. Хто ж допомагає знаходити місця з корисними копалинами? Пошукам корисних копалин займаються геологи. Їх ще називають розвідниками земних глибин. Це ті люди, які вивчають з чого складається наша планета. «Гео» – грецькою мовою означає «земля». А «логос» – наука. Геологія – наука про землю.
Кам’яне вугілля, нафта, природний газ, торф, граніт, пісок, глина, сіль, залізна руда – це все корисні копалини. Їх добувають у природі і використовують у промисловості і народному господарстві. Тому вони є корисними.
Яка від них користь?
(Демонстрація колекції корисних копалин та предметних ілюстрацій).
Щоб виготовити скло і зробити склянку, потрібний пісок. Щоб побудувати будинки, потрібно мати багато піску, граніту, вапняку, цементу. Для опалення будинків, руху авто і літаків потрібні нафта, природний газ, кам’яне вугілля. Для виготовлення різноманітних машин потрібні метали, які виплавляються із залізної руди. Щоб виготовити тарілку, потрібна особлива глина – каолін. Щоб суп був смачним, потрібна сіль. Тому без корисних копалин людям прийшлося б дуже важко.

2. Робота з фізичною картою України і області
- Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначаються корисні копалини.
- Знайдіть нашу область і визначте, які корисні копалини тут видобувають.
- Які з цих корисні копалин є у нашій місцевості? (Граніт, пісок, глина, вапняк, торф)

3. Гра «Знайди слова»
а) П О І М С А О Б К (пісок)
б) В И А П М І Н Р Я О К (вапняк)
в) Г Л Е Ч И К-Е- Ч И К+И+К Н И Г А-К-И Г=? (глина)
г) Г Р А+Н+К І Т-К (граніт)

ІV. Ознайомлення з корисними копалинами своєї місцевості
Дослідницька діяльність учнів.
Учні працюють у групах. Кожна група протягом тижня вела дослідницьку і пошукову роботу за тематичним матеріалом: опрацювати довідкову літературу, відшукати і принести зразки корисних копалин. Скласти розповідь про одну із них.

1. Теоретичне завдання груп.
І група. Природні умови Старокостянтинівщини.
ІІ група. Утворення корисних копалин краю.
ІІІ група. Найбільші поклади корисних копалин на території своєї місцевості.
ІV група. Охоронне значення корисних копалин.

2. Матеріали теоретичних питань

І група. Природні особливості Старокостянтинівщини
Надслучанський край – це і є Старокостянтинівщина. Тут мальовничі ландшафти, родючі землі рівнини та пагорби, ліси і чудові парки, пам’ятки природи, історії, культури. Тут здавна людина спілкувалася з природою, брала у неї все потрібне для забезпечення життєвих потреб у їжі, одязі, житлі, природа допомогла у виборі місця для поселення, захисті від ворогів, у творенні культури народу. Необхідно мати про свій край окрім історичних знань також глибокі знання природи.
ІІ група. Утворення корисних копалин краю
Терен краю багатий на різноманітні нерудні корисні копалини. Цьому сприяють кристалічні породи Волинського щита, що мають вік 3,5 млд. років. Це граніти, які всюди виходять на поверхню в районі р. Случ. Внаслідок давніх тектонічних рухів, фундамент Волино-Подільської плити розколовся на ряд блоків, а сама плита, неодноразово опускалась, ставала морським дном. Раніше значну частину нашої області покривало велике море. Тварини, що жили в цьому морі, відмирали, а їхні рештки, у вигляді черепашок і склепів, падали на дно. Протягом тисячоліть ці рештки накопичувались, злежувались під тиском води і перетворювались на вапняк.
ІІІ група. Найбільші поклади корисних копалин на території краю.
Основні поклади – це, насамперед, будівельні матеріали (піски, пісковики, глини, граніти). Це породи уламкового походження внаслідок руйнувань Волинського кристалічного щита. Найбільші поклади і розробки гранітів були у с. Красносілці (існує промислове добування й нині), у с. Самчики існувало 4 кар’єри, звідки камінь вивозили на будівництво дороги Проскурів – Старокостянтинів. В с. Іршиках існують поклади білої глини. Поклади черепашчатих вапняків розроблялись біля с. Веснянки, с. Самчиків, продовжують добувати в с. Сахнівці. Цегельно-черепичні глини залягають біля с. Красносілки, Сахнівців, Самчиків, Острополя, Поповець, де працюють цегельні заводи. Піски добувають в Ємцях, Кисилях. Торф, як паливо і добрива на полях розробляли в с. Іршиках, Мартинівцях, Сахнівцях.
ІV група. Охорона корисних копалин.
Щоб наш край був зеленим і багатим, ми повинні берегти те, що дала нам матінка-природа. Корисні копалини треба оберігати, використовуючи їх розумно, економно, щоб вистачило і майбутнім поколінням.

3. Проведення дослідів із зразками корисних копалин
Під час проведення дослідів учні заповнюють таблицю, роблять висновки про властивості корисних копалин.
Завдання – інструкція
Розгляньте зразки корисних копалин і визначте, у якому вони стані перебувають, який колір, де використовуються?
Група І. Граніт
Група ІІ. Вапняк
Група ІІІ. Торф
Група ІV. Глина і пісок

1. Проведемо дослід із водою. Опустіть породи у склянки.

2. Перевіримо горючість цих корисних копалин. Що помітили?

3. Заповнення таблиці

4. Доповнення з довідкових джерел

Граніт. У великій кількості перебуває на поверхні землі, з нього складаються гори, ним устелено дно деяких річок. Видобувається у кар’єрах.
Вапняки. Утворилися з відмерлих живих істот на дні морів і океанів. Якщо вапняки перебувають глибоко в товщі землі, де дуже високі температура і тиск, то вони перетворюються на дуже міцну породу – мармур. Добуваються у кар’єрах.
Торф. Для утворення торфу потрібні відповідні умови: рослини, які відмираючи, осідають на дно боліт, сонячне світло і тепло, вода і мало повітря. Відмерлі рослини без доступу повітря не зогнивають, а скупчуються, злежуються на дні, утворюючи торф.

V. Осмислення учнями знань
   
    Мозкова атака
- Де знаходяться корисні копалини?
- Чому їх називають корисними?
- Хто знаходить корисні копалини?
- Як називаються місця де є великі поклади корисних копалин?
- Якою корисною копалиною ми користуємося щодня у себе вдома?
- Які корисні копалини видобувають у нашій місцевості?
- Яку корисну копалину використовуємо на уроці?
- З якої породи виготовляють скло?
- Назвіть родичів крейди?
- З чого утворюється торф?
- Чому корисні копалини потрібно раціонально використовувати?
VI. Підсумок уроку
- Чи сподобався урок?
- Які види роботи вас зацікавили?

- Що відкрили для себе нового?


Підготувала: Т. В. Бондар - вчитель початкових класів

Завантажити у форматі Word



Категорія: Розробки уроків | Додав: annaLeon (15.09.2012)
Переглядів: 17153 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу

Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 397
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0